sobota, 17 sierpnia 2013

Ciasto pomarańczowe / muffinki



Muszę to napisać - zmajstrowałam najlepsze ucierane ciasto w mej kulinarnej karierze :)
Mięciutkie, delikatne i tak idealnie wilgotne, że nie przeszkadza to mu być puszystym i lekkim. No i ten mocno chrupiący wierzch... nie sposób powstrzymać się przed wgryzieniem w kolejny kawałek.

Ponadto jest aromatyczne i bardzo dobrze zachowuje świeżość - na drugi dzień smakuje jak w dniu pieczenia, a do trzeciego i tak się nie uchowa choćby okruszek :)

Przepis jest uniwesalny - ciasto  można upiec zarówno w tradycyjnej formie, jak i jako muffiny. Można też zamiast wersji pomarańczowej zrobić cytrynową, albo w ogóle zrezygnować z cytrysów na rzecz np. waniliowych smaków. Co kto lubi lub na co ma akurat ochotę. 


Gorąco polecam! Tym bardziej, że jest bardzo szybkie i proste w przygotowaniu.




Z podanej proporcji wychodzi ciasto pieczone w tortownicy o średnicy 18 cm i 4 muffinki. Można też je upiec w większej formie i nie robić muffinek, albo zdecydować się tylko na nie - wyjdzie ok. 12 sztuk.


Składniki:
  • 120 g bardzo miękkiego masła
  • 1/2 szklanki cukru
  • 3 nieduże jajka w temperaturze pokojowej
  • 1/2 szklanki mleka
  • 1/3 szklanki soku pomarańczowego (świeżo wyciskanego bądź z kartonika)
  • 2 szklanki mąki pszennej
  • czubata łyżeczka proszku do pieczenia
  • szczypta soli 
  • skórka starta z jednej pomarańczy

Piekarnik rozgrzać do 180 stopni (160 przy termoobiegu).

W misce utrzeć masło z cukrem. Następnie, ciągle miksując, dodawać po jednym jajku. Kolejno wlać mleko i sok pomarańczowy - znowu zmiksować. Wsypać mąkę, proszek do pieczenia i sól - raz jeszcze utrzeć całość. Na koniec dodać skórkę z pomarańczy i wmieszać w ciasto.

Spód tortwonicy wyłożyć papieram do pieczenia, a boki wysmarować masłem i obsypać bułką tartą. Wlać ciasto mniej więcej do połowy wysokości formy. Pozostałą część rozlać do foremek do muffinek. Muffiny piec przez ok. 25 minut, zaś ciasto przez 45-50 minut - aż do momentu, gdy wierzch się zarumieni, a patyczek wbity w środek będzie suchy. Po upieczeniu pozostawić ciasto przez 5-10 minut w zamkniętym piekarniku, a później studzić przy uchylonym ok. pół godziny. Po tym czasie zdjąć obręcz i przełożyć z papierem na kratkę, by na niej wystygło całkowicie.





PS Uczęstniczę w kampanii nowych napojów Fortuna "Mniej znaczy więcej", które stanowią połączenie soku owocowego i wody mineralnej, a ponadto nie zawierają dodatkowego cukru czy słodzików (w efekcie mają 30% mniej kalorii). 

Piliście? Macie ulubiony smak? Jak dla mnie 'papaja, jabłko, trawa cytrynowa' jest hitem! 
A jakbyście mieli pod ręką wersję 'cytrusy, trawa cytrynowa', to odlejcie trochę i wykorzystajcie do przygotowania tego ciasta :) 



38 komentarze:

gotowanie w parze pisze...

takich jeszcze nie jadłam ;) u mnie również muffinki, zapraszam :)

Marzena pisze...

Az mi tutaj zapachnialo!:) Uwielbiam pomarancze:) Pieknie wyroslo to Twoje ciasto:)

teenager ;) pisze...

takie ciacho to bym sobie zjadła, puszyste jak chmurka ;)

Inspirowane Smakiem pisze...

Mmmm, wygląda wspaniale. :) Ale ja bym chciała mieć czas na pieczenie!

Ola pisze...

ładna faktura ciasta, widać, że puszyste

Angie pisze...

Uwielbiam pomarańczowe wypieki, a Twoje ciasto tak ładnie się do mnie uśmiecha: D

agattekh pisze...

Fajny prosty przepis, a ciasto wygląda wyśmienicie, zapisuje do zrobienia :-)

Wiera pisze...

Przyznam szczerze, że ciasto pomarańczowe bardziej mi smakuje zimą :)

Karmel-itka pisze...

osobiście bardzo często ciasto muffinkowe robię w wersji maxi. w moim domu babeczki raczej się nie sprawdzają.

Agata pisze...

Wypróbuję, bo brzmi pysznie ;)

Anula pisze...

Przepis zapisuję , uwielbiam takie ucierane ciasta:)

Kamciss pisze...

I takie przepis lubię! Albo ciasto albo muffiny! Dla każdego coś smacznego ;)

domowacukierniaewy.blox.pl pisze...

Ciacho pierwsza klasa! Musi nieziemsko pachnieć :)

zufik pisze...

Lubie takie ciacha! muszę zrobić tak zachęcająco wygląda:)

Unknown pisze...

Super przepis:)

Magda C. pisze...

Wygląda przepysznie! Już marzę o zakupie dobrym pomarańczy i zaczynam działać w kuchni :)

Marzena pisze...

Bardzo proste, ale jakie efektowne;-) I pachnie aż tu:-)

Aleksandra Rybinska pisze...

Wyobrazam sobie, jak przepieknie musi pachniec w Twoim domu. Uwielbiam takie aromatyczne wypieki :).

Lovelykate pisze...

Baardzo lubię wypieki z dodatkiem pomarańczy, więc chętnie wypróbuję przepis :) Szczególnie w okresie zimowym :)

Karola pisze...

Kasiu, powiedz mi, jaką końcówką robiłaś to ciasto? bo mój robocik słabo radzi sobie z ucieraniem niestety :(

a co do soku to jeszcze nie piłam, ale widzę, że robi się popularny, bo sporo osób trzyma go gdzieś tam po drodze:)

Kaś pisze...

Karola, to taka najzwyklejsza końcówka do miksowania. najtrudniej miksuje się już pod koniec dodawania mąki, bo ciasto jest dość gęste, ale spokojnie, na wolnych obrotach da się miksować. ostatecznie można się wtedy wyręczyć łyżką czy łopatką

co do soku, to prawda, sporo osób z nim "lata" :) heh poza tym, że smaczny, to jest w mega poręcznym kartoniku :)

Karola pisze...

Ok, to nie będę przekreślała przepisu, bo strasznie przypomina mi ciasto które jadłam w Grecji, chętnie powtórzyłabym ten smak:)) zobaczymy jak wyjdzie. dziękuję za radę!

pollyzeczki pisze...

bomba!!!

lutka40 pisze...

kolejne pyszne ciacho !

Marcelina pisze...

przed chwilą zjadłam kolacje, gdzie po bliższym przyglądnięciu się twoim wypiekom i na słowa " pomarańczowe, mięciutkie, delikatne", jestem głodna i chcę czegoś słodkiego :)

Amber pisze...

Gratuluję pysznego ciasta!
Cytrusowe nuty zawsze mnie pociągają.

Paulina | czekolada-utkane.pl pisze...

Musiało smakować wspaniale :) I jak pięknie wyrosło :)

Renata Czelny-Kawa pisze...

Bardzo podoba mi się ten przepis! Zaraz po remoncie wskakuję do kuchni i ucieram tę pychotę;)

Ivka pisze...

Pyszne i aromatyczne ciasto!

SMAKOWE KUBKI pisze...

Fajny przepis, nieskomplikowany, a ciasto wygląda pysznie.

Back Taste pisze...

Muffinki pomarańczowe:) pycha, szaleję za skórką pomarańczową.

Ala piecze i gotuje pisze...

ładnie wyrosły, z tym sokiem to fajny pomysł,

Anulla pisze...

cytrusowe smaki kocham;-) rzadko jem ucierane ciacha ale twoja wersja fajna;-)

ugotujmyto.pl pisze...

Chętnie sięgnęłabym po kawałek :)!

Wioleta pisze...

Kolejny przepis od Ciebie ląduje w zakładce 'very important things to cook & bake'... A ja się zarzekłam, że słodkiego nie jem... Kuchnia, no! :P

Kaś pisze...

Wioleta, to ciasto jest zdecydowanie warte złamania tego postanowienia ;)

Martha pisze...

Ciasto wygląda na bardzo puszyste.. : )
Piękne jest!

Jolanta Szyndlarewicz pisze...

Widziałam już te napoje, ale nie miałam jeszcze okazji ich pić .... ciasta ucierane uwielbiam:) uziaka zasyłam

Prześlij komentarz

Witam!
Jestem Kasia. Chętnie poznam i Twoje imię/nick jeśli komentujesz jako Anonimowy.
Pozdrawiam i dziękuję za komentarz!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Add