niedziela, 26 maja 2013

Tarta na kruchym spodzie. Z rabarbarem i bezą



Tytuł posta miał brzmieć po prostu tarta z rabarbarem i bezą, ale musiałam położyć akcent na perfekcyjnie kruche ciasto z przepisu. W skali kruchości do 10, otrzymuje 11! Dla zobrazowania napiszę, że spód smakuje jak gdybym wyłożyła go ciastkami, nic a nic nie namięka - ba, nawet się kruszy. Posunę się nawet do stwierdzenia, że mogłabym upiec samo ciasto i zajadać się nim ze smakiem :) Zdecydowanie będę regularnie wracać właśnie do tego przepisu na kruchy spód tarty - już mi się widzi wersja z truskawkami czy klasyczna z jabłkami w klimatach szarlotki.

!!! W tym miejscu duże podziękowania dla Agaty, która podzieliła się przepisem i służyła pomocą w trakcie przygotowywania.

Ok, ciasto już pozachwalałam, więc wspomnę tylko, że w tym wydaniu towarzyszy mu soczysty, lekko kwaskowy rabarbar (w końcu jest sezon, więc korzystajmy na całego) w parze z wiórkami kokosowymi oraz chrupiącą bezą. Tak dobrane towarzystwo składników życzy smacznego :)


PS Najlepszego wszystkim Mamom!!! 




Składniki na kruche ciasto:
przepis pochodzi z bloga Inspirowane Smakiem
  • 500 g mąki pszennej
  • 2 płaskie łyżki proszku do pieczenia 
  • 250 g masła
  • 65 g cukru pudru
  • 5 żółtek

* w przepisie wykorzystałam 4/5 podanych składników – 1/5 ciasta nie starłam na wierzch bezy jak w oryginale, ale odłożyłam do zamrożenia. jeśli więc nie chcemy ciasta na bezie i nie chcemy mrozić, możemy od razu zmniejszyć składniki o 1/5


Dodatkowo:
  • 600 g rabarbaru
  • 2 łyżki cukru trzcinowego
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 50-70 g wiórek kokosowych


Składniki na bezę:
  • 5 białek
  • 150 g cukru pudru


Krok pierwszy – przygotowanie ciasta
Masło rozpuścić w garnuszku i odstawić do wystudzenia. 
W dużej misce dobrze utrzeć żółtka z cukrem pudrem na puszystą masę. Następnie dodać chłodne masło i raz jeszcze utrzeć składniki. Na koniec wsypać mąkę (przesianą i wymieszaną z proszkiem do pieczenia). Zagnieść całość do powstania gładkiego, jednolitego ciasta, po czym owinąć je folią spożywczą i włożyć do zamrażalnika na ok. godzinę.

Krok drugi – podpieczenie spodu
Piekarnik rozgrzać do 170 stopni (u mnie 150 przy termoobiegu).
Formę do tarty wysmarować masłem i wysypać bułką tartą, a następnie zetrzeć do niej 4/5 ciasta (resztę włożyć do zamrażarki – by wykorzystać jako posypkę na bezę bądź „na zaś”). Starte ciasto równo rozłożyć na spód i boki formy, lekko dociskając. Ciasto podpiec przez 25 minut, a po tym czasie wyjąć z piekarnika. Na około 10 minut przed końcem podpiekania zabrać się za rabarbar.

Krok trzeci – przygotowanie rabarbaru 
Rabarbar umyć, odciąć końcówki i pokroić w drobną kostkę. Wsypać do miski, zasypać cukrem oraz cynamonem i wymieszać. Odstawić na chwilę i zabrać się za bezę.

Krok czwarty – przygotowanie bezy
Białka ubić na sztywną pianę, po czym stopniowo dodawać cukier puder – dodać łyżkę, wymieszać, dodać kolejną, wymieszać i tak do wsypania całości cukru. Piana powinna wyjść gęsta, dość sztywna i lśniąca.

Krok piąty – przygotowanie tarty
Na podpieczony spód wysypać wiórki kokosowe, następnie wyłożyć rabarbar, a na nim położyć pianę z białek i cukru pudru. Ewentualnie zetrzeć na wierzch resztę ciasta z zamrażalnika. Formę wstawić do piekarnika i piec całość przez ok. 40 minut. Jeśli po upływie połowy czasu pieczenia zauważymy, że beza zbyt mocno się przypieka, możemy przykryć ją delikatnie papierem do pieczenia – u mnie wyjątkowo nie było takiej potrzeby, mimo że mój piekarnik lubi mocno przypiekać górę ciast.
Upieczoną tartę studzimy przy minimalnie uchylonym piekarniku przez ok. pół godziny, po czym zostawiamy do całkowitego ostygnięcia przy uchylonych drzwiczkach.



55 komentarze:

przyjemnezpozytecznym.blogspot.com pisze...

No i przy okazji głosowania dowiedziałam się ze mieszkamy blisko ;)
Ja też upiekłam dzisiaj ciacho z rabarbarem.Twoje zaprezentowane po królewsku!

Ola pisze...

wygląda pięknie! a u mnie dziś pleśniak z rabarbarem w planach:)
Blog about life and travelling
Blog about cooking

Daktyle w czekoladzie pisze...

Zagłosowałam na Ciebie! Powodzenia! Piękna i smakowita tarta :)

margot pisze...

Trochę taki a'la pleśniak z rabarbarem , musi być pyszne
p.s zagłosowałam , to się glosuje raz tak?

madlene17 pisze...

Ja też ostatnio piekłam tartę:D Tylko moja nie była tak cudownie napakowana rabarbarem jak Twoja:)

Marzena pisze...

Ileż rabarbaru w nim...whmmm...cudownie:-)
Kasiu, zagłosowane:-)

Magda pisze...

Muszę kupić rabarbar i upiec taką tartę! Pysznie się prezentuje :)

Nemi pisze...

Genialny! Patrząc na zdjęcia od razu mam ochotę na piknik w towarzystwie Twojego ciasta:)

Jey pisze...

nie no, wygląda cuuudnie!

Inspirowane Smakiem pisze...

Prezentuje się cudnie! U mnie już w przygotowaniu przepis na Twoją wersję rabarbaru, na dniach się pojawi:))

Shyfull pisze...

pyszności tu u Ciebie! Wpraszam się na kawałek albo dwa! ;)

Droczilka pisze...

Kasiu, a Ty jesteś z Łodzi? Nie wiem czemu, ale do dziś żyłam w przeswiadczeniu, żeś Dziewczyna z Trójmiasta:-).
A tarta pyszna i mocno owocowa!
Miłej niedzieli! :-)

Kaś pisze...

Trilli Urszula, o! :) bardzo dziękuję

Daktyle w czekoladzie, wielkie dzięki!

margot, dziękuję bardzo! tak, raz z jednej przeglądarki

Marzena, dziękuję Kochana!

Inspirowane Smakiem, świetny przepis, to i prezentuje się nie najgorzej ;) jeszcze raz wielkie dzięki za pomoc dosłownie w trakcie jej przygotowywania!

Droczilka, konkretnie to spod Łodzi. hehe no nad morze troszkę mi daleko :) dziękuję

Kasia pisze...

Ja także zagłosowałam na Ciebie, powodzenia! :)
A tarta wygląda niesamowicie smakowicie :)

Lola pisze...

Niesamowita jest! A ta beza wyszła Ci idealnie :)

SMAKOWE KUBKI pisze...

Oh, jak ja lubię te pianki, puchy, smaki sezonowe.

Qchenne-inspiracje, Małgosia pisze...

Mega ilość rabarbaru !!! Super !

Kamila pisze...

Fantastyczna! Idealna kompozycja smaków!

Łucja pisze...

same pyszności :)

Majana pisze...

Bosko napakowana rabarbarem! Pyszności :)

Waniliowa Chmurka pisze...

mniam, ale wielka beza:)
mm..
Pozdrawiam i dziękuję za Twój udział w akcji rabarbar!

Ervisha pisze...

Masz talent bo ciasto wyglada cudownie i apetycznie :)

Kempek pisze...

Wygląda przecudownie!

Evi pisze...

kusi niesamowicie :)

Marcelina pisze...

Popatrzyłam na pierwsze zdjęcie - zatkało mnie, co za bogaty środek! Pysznie!

Agata pisze...

Z takiej tarty ucieszy się każda mama ;)

Teresa pisze...

Pięknie wygląda ciacho a i zdjęcia fantastyczne

Agnieszka pisze...

Wczoraj robiłam strudla z rabarbarem i jabłkami :) ale chętnie następnym razem wyprobuje Twoj przepis :)

lutka40 pisze...

Dobra - za kawałek Twojej tarty mogę klikac do końca świata ,albo i i dalej .
Myślę ,że bez mojej ciężkiej pracy klikacza bez tarty, niestety i tak wygrasz!!!!!!!!!!!!

Kaś pisze...

seledina, dziękuję!

lutka, raczej szans nie mam, ale za każdy głos będę wdzięczna :)
co tam kawałek, całą bym Ci upiekła!

domowacukierniaewy.blox.pl pisze...

Mniam, prawdziwe pyszności :)

Jolanta Szyndlarewicz pisze...

Wyglada naprawdę smakowicie:) Zaraz zagłosuję, o ile jeszcze tego nie zrobiłam (bo nie pamiętam:))
Pozdrawiam

Ivka pisze...

Wiesz co, chyba sobie takie upiekę :)

Kaś pisze...

Jolu, dziękuję :)

Ivka, gorąco zachęcam! choćby dla naprawdę rewelacyjnie kruchego ciasta :)

Anula pisze...

Tarta wspaniała i do tego ta beza... już czuje jak rozpływa się w ustach:) Powodzenia w głosowaniu, możesz liczyć na mój głos. Kochana zaśmiecaj tak dalej ten internet:)

agattekh pisze...

Uwielbiam ciasto z rabarbarem, mniam :-)

Marta @ Co dziś zjem na śniadanie pisze...

Mi sie ta beza bardzo podoba. Ciasta rabarbarowe znam, sama często robię w sezonie, ale nigdy jeszcze z bezą.

skoraq cooks pisze...

Kaś, jak możesz mi to robić? ;-) Nie dość, że ciasto z rabarbarem, to jeszcze na dodatek jest na wierzchu moja ukochana beza :-)

Renata Czelny-Kawa pisze...

Ale super opcja z rabarbarem!

Anulla pisze...

ciacho wygląda bardzo kusząco:)

Kiedy Zjemy pisze...

każda tarta to mój faworyt, a z bezą to już w ogóle :)

gin pisze...

Mmm, cudowna ta tarta! Uwielbiam ciasta z rabarbarem :)

Salvador Dali pisze...

kradnę ci kawałek, kradnę!
Matko, to wygląda jakby ktoś zesłał mi skrawek nieba, boooskie <3

ola in the kitchen pisze...

Niedawno piekłam takie samo ciasto i było pyszne!

Unknown pisze...

uciekam głosować :) a tarta wygląda cudownie ;)

AZgotuj! pisze...

Chyba się skuszę:)

Anulla pisze...

tarta wygląda po prostu obłędnie!:)

martawkuchni.blog.pl pisze...

ale pyszności:) mniam mniam:) wygląda obłędnie:)

ugotujmyto.pl pisze...

Pyszna ta tarta :)!

Kaś pisze...

Anula, bardzo dziękuję! no to będę śmiecić :)
Kasia Cukier, dziękuję za głos :)

Smyk pisze...

Twoja tarta wygląda naprawdę smacznie, ja piekłam niedawno ale bez bezy smakowałam naprawdę dobrze,

http://mieszak.pl/recipe_controller/show_recipe/7419

ale dziś skuszę się i zrobię Twoją wersję :)

Unknown pisze...

wygląda apetycznie!:)

kasia pisze...

Tyle pysznosci z rabarbarem, ze chyba wreszcie sie przekonam do tego warzywa! :)

Bardzo dziekuje za udzial w akcji!
Mam nadzieje, ze spotkamy sie za rok! :)
Kasia (lejdi-of-the-house.bloog.pl)

Anonimowy pisze...

Witam, a jaka wielkoś tej formy do tarty?
KaJe

Kaś pisze...

KaJe, taka standardowa, forma o średnicy ok. 23 cm
pozdrawiam

Prześlij komentarz

Witam!
Jestem Kasia. Chętnie poznam i Twoje imię/nick jeśli komentujesz jako Anonimowy.
Pozdrawiam i dziękuję za komentarz!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Add